34. Geschiedenis

Ik heb iets met geschiedenis. Dat was vroeger wel anders. Op de middelbare school kon ik geen enkele motivatie opbrengen om te luisteren naar de docenten die dit vak onderwezen, laat staan er huiswerk voor te maken of te leren voor een toets. In alle eerlijkheid was mijn inzet voor de meeste andere vakken niet veel groter, maar bij geen enkel vak is het verschil in affiniteit ermee tussen nu en toen zo groot.

Zodra ik nu met geschiedenis in aanraking kom, heb ik er oprecht aandacht voor. Dit met uitzondering van vitrines met oude meuk. Ik wil het verhaal, niet noodzakelijk in combinatie met de voorwerpen. En voor het verhaal is televisie ook een prima medium. 

Eén van de series die ik erg heb gewaardeerd was ‘Het verhaal van Nederland’. Afgelopen jaar, toen we met de kinderen op pad waren, hebben we hiervan zelfs een aantal podcast-wandelroutes gedaan. Die leverden informatieve en mooie wandelingen op. Een geluk hierbij is dat Sam, Vera en Daan vergeleken hun leeftijdsgenoten een ongewoon grote interesse in geschiedenis hebben. In een museum willen zij vaak langer blijven dan Frida en ik. Sam wil niet alleen alles hebben gezien, maar liefst ook alle beschrijvingen gelezen hebben en de andere twee zorgen ervoor dat ze alle interactieve onderdelen minimaal eenmaal hebben geprobeerd.

Ook andere tv-programma’s en documentaires, over historische gebeurtenissen, kust- en waterlijnen, archeologische vondsten en wat al niet meer, kijk ik graag (niet vaak). Vooral het horen van nieuwe informatie over onderwerpen die ik al ken (en dan niet op History Channel), smul ik van. Op dat punt hierbij een kijktip: op Netflix staat de serie WWII in color. Behalve de gekke sensatie van oud materiaal in kleur, bevatte deze serie voor mij veel feiten die ik nog niet kende. 

Voor iemand met mijn interesse is mijn parate kennis mager. Ik heb geen talent voor het onthouden van jaartallen en vaak niet eens van periodes. Dat was een handicap toen ik op Sint Maarten kunstonderwijs gaf, maar gelukkig hadden de meeste leerlingen daar een vergelijkbaar interesseniveau als ik op hun leeftijd. Goddank is Wikipedia een goed naslagwerk voor tijdens de lesvoorbereiding. Mijn kwaliteit is dat ik dat de dag erna tijdens de les kan navertellen alsof het informatie is die ik altijd al geweten heb. Bij vragen over vorige of volgende week zou ik genadeloos door de mand vallen, maar dat gebeurde zelden.

Wat ik zelf tot nu toe niet heb kunnen vaststellen is waarom ik nu zo’n interesse heb voor geschiedenis. Is het mijn leeftijd (ik kom steeds dichter bij het moment dat ik zelf geschiedenis ben), is het een groeiende behoefte tot beschouwing (hoe is het allemaal zo gekomen) of is het vroeger gewoon te saai aangeboden? Best mogelijk dat de juiste reden er niet bij staat of het een combinatie van redenen is.

Binnenkort begin ik aan ‘Het verhaal van Vlaanderen’ en daar heb ik zin in. Misschien andermaal inspiratie voor een vakantietocht? Ik hoop dat er weer een podcast bij komt.

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.