38. Twitter

Volgens mijn profiel heb ik in april 2009 een Twitter account aangemaakt. Ik kan me de aanleiding niet meer herinneren. Misschien was het de behoefte op een (toen nog) aanstormend medium mijn eigen naam te reserveren: er is nog een aantal Cor de Bruins actief op internet. Ik ben cordebruin op GMail, Hotmail, Instagram, WordPress en dus Twitter (door Hyves was ik helaas te laat op Facebook). Maar ondanks mijn 14 jaar lange lidmaatschap, weet ik tot op de dag van vandaag niet precies wat ik met Twitter moet. SInds ik deze blog heb, laat ik de updates er automatisch op posten, maar het aantal extra lezers dat ik daarmee genereer, is geen verantwoording voor het handhaven van dit medium.

Het idee van Twitter vind ik wel aardig. Het medium dwingt je om je boodschappen kort te houden. En zoals ik op deze plek wel eens heb geschreven, heb ik niet de behoefte blogs te schrijven over maatschappelijke of politieke onderwerpen, maar er commentaar op geven van maximaal 280 tekens, vind ik wel leuk. Maar al ben ik er een aantal keer aan begonnen, tot nu toe heb ik nooit langere tijd met regelmaat getweet.

Toen ik in de band zat heb daarvoor een account gemaakt, maar de frustratie dat @BunchofBastards een bezet maar inactief account was en ik noodgedwongen @BunchofBastard moest aanmaken, motiveerde niet het fanatiek te gebruiken. 

Toen ik op Sint Maarten woonde, was ik nogal verontwaardigd over een aantal gebeurtenissen en beleidsmissers. Dat motiveerde me om regelmatig iets op Twitter te posten, Omdat ik gewaarschuwd was dat kritiek op gezaghebbers of schoolleiding tot ontslag zonder opgave van reden kon leiden, deed ik dat vanaf een anoniem profiel en altijd achter een VPN. Het was een goede aanleiding en het idee om een anonieme luis in de pels te zijn sprak me wel aan. Als ik afga op de feedback van mensen die ik mijn tweets liet lezen, was mijn kritiek voldoende scherp, maar er waren uiteindelijk weinig mensen die de weg naar mijn berichten vonden. Twitter is op Sint Maarten nooit populair geworden. 

Afgelopen week had ik weer eens de geest om iets te melden. Ik had twee maanden terug een bewerkt logo van Heineken geplaatst in reactie op hun activiteiten in Rusland en het nieuws over Unilever gaf me het idee iets vergelijkbaars te doen. Tot mijn verbazing kreeg deze tweet bijna 800 views, 9 likes en 7 retweets. Dat vond ik niet slecht.

Ik laat me meestal niet leiden door mijn ego, maar social media draait toch voor een groot deel om publiek en zoveel aandacht had ik eerder op Twitter niet gehad. En dat zorgde ervoor dat ik afgelopen 4 dagen nog eens 8 berichten heb gedeeld. Nu ben ik niet van plan om een gemiddelde van 2 per dag vol te houden, maar in combinatie met de lol die ik heb om wat te sleutelen aan logo’s en foto’s, heb ik misschien toch nog een doel voor mijn account bij Elon Musk gevonden. 

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.