42. Mobiele telefoon

Ik ben een redelijk handige Harry op gebied van techniek, zeker als het op elektronica aankomt en in het bijzonder als het iets met computers van doen heeft. En meestal vind ik het wel leuk om problemen te tackelen of me in eentje vast te bijten die moeilijk oplosbaar is. Maar van sommige dingen wil ik gewoon dat ze het doen. Mijn mobiel bijvoorbeeld.

Ik ben me bewust (dank, ouwe) dat ik oude-zak-punten scoor door mijn telefoon nog een “mobiel” te noemen. Om het beestje dan maar bij de naam te noemen: mijn Samsung S9. En die deed het de laatste maanden steeds minder goed.

Het begon een jaar geleden al. De accu liep erg snel leeg. Dat was extra lastig omdat de usb-c aansluiting aan de onderkant niet goed contact meer maakte (ook niet na gebruik van elektronica-spray), dus had ik uit nood al een aantal extra draadloze oplaadpunten geregeld om halverwege de dag te kunnen bijtanken. En, begrijp me goed, ik kan best zonder de entertainende functies van mijn telefoon, maar sinds de dubbele beveiliging op veel werkgerelateerde software, voel je je zonder toegang tot je authenticator als een toerist zonder paspoort. Het was tijd voor een nieuwe accu. 

Op internet een betaalbaar exemplaar gevonden en met YouTube als mijn beste docent aan de slag met een föhn, een plectrum en een zuignap om aan de binnenkant van mijn elektronische kleinood te kunnen geraken. Daar de accu losgemaakt, maar de nieuwe bleek voor een Samsung S9+ te zijn en die heeft blijkbaar een paar millimeter meer ruimte voor een batterij. Dus nogmaals een accu op internet gekocht (deze keer goed op de specificaties gelet) en die kon ik als ervaren telefoonmonteur zonder filmpje in mijn verder nog goed werkende mobiel plaatsen. Probleem opgelost. Dacht ik.

De nieuwe accu leverde slechts korte tijd een verbetering op. Ook deze liep snel leeg en bovendien kon ik mijn toestel ook als zakverwarming inzetten. Jammer dat juist nu de lente overgaat in de zomer. Dus de drastische stap tot een reset genomen. Alles eraf en terug naar fabrieksinstellingen. Maar wat een puist werk om alles daarna weer goed werkend te krijgen met de juiste gegevens, wachtwoorden, biometrische gegevens, dubbele verificatie en ga zo maar door. En als dat nou had geholpen… 

Afgelopen week was het helemaal gedaan met mijn mobiele kacheltje. Als ik hem nog aan kreeg, was het voor niet meer dan 3 minuten. Maar goed, ik heb hem gekocht op een site voor refurbished telefoons. Hij heeft het 26 maanden gedaan. Dat is voor 250 euro niet slecht.

Omdat ik geen zin had om alles opnieuw uit te zoeken, heb ik dit keer bij Bol hetzelfde toestel nieuw gekocht. Als gevolg van de leeftijd was hij 50 Euro goedkoper dan destijds. Het enige voordeel van hetzelfde model kopen, is dat ie in het oude hoesje past, want het monnikenwerk van instellingen terugzetten, zit ik nog middenin. Maar als de geschiedenis zich herhaalt, ben ik er hierna weer 2 jaar vanaf.

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.