73. Love2innovate

Afgelopen week was ik bij collega’s in Katwijk die daar een Lab hebben met allerlei leuke spullen op gebied van innovatie. En hoewel ik regelmatig nieuwe vondsten tegenkom, hadden ze daar eentje waar ik heel blij van werd. Het is een soort stoel die onder iemand die op de grond ligt kan worden gemonteerd en dan zichzelf met de persoon die erop ligt in rechtopstaande positie kan schuiven.

Ik heb eerder wel eens beschreven dat ik een wereldverbeteraar probeer te zijn door altijd de vraag Hoe kan het beter? te stellen, maar bij goede innovaties word ik gewoon blij dat iemand anders die vraag al heeft beantwoord. Ik zie het dan als mijn taak om iedereen die zou kunnen profiteren van deze innovatie, te laten weten dat het bestaat. En daar heb ik binnenkort precies het juiste moment voor. 

Bij het innovatiehuis heb ik nu een leuk project. Samen met mijn collega Marije mag ik dit jaar het Love2innovate festival organiseren. Dit is een middag op 14 februari waar zorginstellingen, studenten en docenten kennis kunnen maken met innovaties binnen de zorg. En het is ons gelukt een hele inspirerende groep innovaties te strikken. En daar zit, op de valreep, de tilstoel ook bij.

Wat het organiseren van zo’n festival vooral leuk maakt, is dat je steeds contact maakt met innovatieve mensen. Dat zijn creatieve mensen met een verbeterdrift. Die bruisen van de energie. Dat is ook wel nodig, want zeker in de zorg is de weerstand tegen innovatie (lees: verandering) enorm. En dat is jammer, want het is heel hard nodig. Zonder innovatie heeft de zorg geen toekomst. Het werk in de zorg moet efficiënter, aantrekkelijker en minder belastend worden en voor zorgvragers moet de zorg menselijker, preventiever en goedkoper worden.

Vanwaar die weerstand tegen innovatie? Die ontstaat vooral uit angst. Sommigen denken dat ze hun baan kwijt kunnen raken. Anderen zijn bang dat ze niet capabel zijn met nieuwe dingen om te gaan. Sommigen kijken naar mislukte innovaties uit het verleden en denken dat alle innovatie geldverspilling is. Anderen hebben de ervaring dat innovatie door het management is aangeschaft en dus op de werkvloer niet wordt ondersteund en zo zijn er nog wel wat redenen. 

Als innovatiehuis doen wij ons best om instellingen en onderwijs te betrekken bij innovatie. Wij laten studenten onderzoek doen en proberen hen kritisch te laten kijken naar wat er is en wat er zou kunnen zijn op hun werk- of stageadres. We doen dat met een aantal aardige producten die we beschikbaar hebben (ook voor uitleen), maar het kost te veel om steeds de nieuwste vondsten aan te schaffen. Maar 14 februari kunnen we uitpakken. We hebben bijna 20 creatieve wereldverbeteraars die hun uitvindingen willen laten zien en ervaren. Het wordt nog een beetje spannend hoeveel bezoekers er gaan komen, omdat er geen kaartjes gereserveerd hoeven worden, maar de promotiemolen draait op volle toeren en ik loop als stadsomroeper rond te bazuinen dat je dit echt niet mag missen. Ik heb zo’n leuke baan.

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.